در جلسهای که هفته گذشته دو خودروساز بزرگ کشور با انجمنهای خودروسازان و قطعه سازان برای چاره جویی در جهت خروج از بن بست پیش روی این صنعت تشکیل داده بودند، قرار شد کمیتهای ویژه با عضویت ایران خودرو، سایپا و انجمن قطعه سازان و خودروسازان برنامههای پیشنهادی برای خروج صنعت خودرو از شرایط بغرنج فعلی را تدوین و به عنوان پیشنهاد به دولت ارائه کند.
در این جلسه مطرح شد با توجه به تمام مشکلات موجود و وضعیت شکننده صنعت خودرو، پتانسیلهای این صنعت به قدری بالا هست که اگر نگاه کلان مدیریتی و حاکمیتی به این صنعت اصلاح شود، صنعت خودرو کشور میتواند با همین امکانات و شرایط تحریمی موجود، تحولی مثبت در جهت رشد این صنعت ایجاد کند. این کمیته آماده همکاری با دولت منتخب است و معتقد است اگر نگاه کلان حاکمیتی نسبت به این صنعت اصلاح شود، خودروسازان میتوانند در جهت ارتقای کیفیت و استانداردهای خودرویی جلوتر از تکالیف و الزامات دولتی عمل کنند.
در جلسه مذکور مقرر شد برنامه تحول صنعت خودرو توسط کمیته ویژه حول چهار محور اصلی شامل توسعه محصول، صادرات، تعیین تکلیف قیمت و افزایش تولید تدوین شود.
همچنین در شرایطی که صنعت خودرو کشور با مشکلات مالی و کاهش تولید دست و پنجه نرم میکنند، خبر میرسد قطعهسازان میخواهند با همکاری خودروسازان داخلی پلت فرمی مشترک بسازند. آن طور که رییس انجمن قطعهسازان عنوان میکند، مقدمات طراحی و ساخت پلت فرم مشترک با یکی از دو خودروساز بزرگ کشور نهایی شده و در آینده نزدیک خودروهای جدیدی روی آن ساخته خواهد شد.
به گفته گل وردی گلستانی، هدف از طراحی و ساخت این پلت فرم مشترک، تولید خودروهای کم مصرف و استاندارد است، هرچند بناست بحث کاهش هزینههای تولید نیز در آن گنجانده شود. وی تاکید میکند که شرکتهای درجه یک ایتالیایی و فرانسوی نیز در طراحی پلت فرم موردنظر مشارکت دارند. رییس انجمن قطعهسازان نامی از خودروساز داخلی که در ساخت پلت فرم مشترک مشارکت خواهد کرد نبرد، اما گفت که توافق نهایی در این مورد صورت گرفته است.
قرار است در این ساخت این پلت فرم مشترک از توان طراحی قطعهسازان و توان تولید خودروسازان استفاده شود و این در حالی است که به نظر میرسد طراحی اصلی بر عهده شرکتهای ایتالیایی و فرانسوی خواهد بود.
نظرات شما عزیزان: