در حال حاضر از بیشتر خودروهای تولیدی کشوربه عنوان تاکسی استفاده میشود این در حالی است که این خودروها از معیارهای مناسبی برای حمل مسافر برخوردار نیستند و به نوعی قابلیت استفاده در تاکسیرانی را ندارند.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، خودرو تاکسی باید دارای ویژگیهای خاصی همچون دوام، استهلاک کم و تضمینکننده ایمنی مسافر باشد این در حالی است که بیشتر خودروهای داخلی که برای تاکسی مورد استفاده قرا میگیرد قابلیتهای یاد شده را ندارد.
هم اکنون بیشتر تاکسیها به خصوص در شهر تهران به صورت دوگانه سوز مورد استفاده قرار میگیرند، این در شرایطی است که به دلیل وجود شیبهای تند در این شهر رانندگان دوگازسوزها به دلیل افت توان خودرو با مشکلاتی مواجه هستند، از سوی دیگر مخزن گاز نیز مانع از حمل بار مسافر میشود.
به هر شکل تاکنون در ساخت و شناسایی خودروهای مناسب تاکسی به طور جدی فعالیتی صورت نگرفته، این در حالی است که دیروز بابک هاشمی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در مصاحبهای مطبوعاتی از ورود دو خودروی جدید به ناوگان تاکسیرانی خبرداد. تندر و مگان دو خودرویی هستند که به گفته وی بهزودی وارد ناوگان تاکسیرانی خواهند شد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور همچنین تصریح کرد که خودروهای 405، سمند، ال 90و مگان جایگزین تاکسیهای موجود میشوند. وی با بیان اینکه در نظر داریم برای فرودگاهها و مناطق توریستی از خودروهای خارجی همچون مگان استفاده کنیم، تصریح کرد: 90 هزار تاکسی در چند سال اخیر نوسازی شدند که 28 هزار دستگاه آن مربوط به سال گذشته میشود.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور با بیان اینکه کمتر از 45هزار دستگاه پیکان به عنوان تاکسی در کشور فعالیت میکنند، از جمع آوری این نوع خودرو به عنوان تاکسی در کشور در سال جاری خبرداد.
منبع:مجله ماشین
نظرات شما عزیزان: