بعضی از خودروها انگار مرگ ندارند. اما پیش از اینکه ذهن خود را به سمت خودروسازی ایران و محصولاتی چون پیکان و پراید و پژو منحرف کنید، باید ویژگی تحول و پیشرفت را نیز به این خودروها الصاق کنیم. نمونه بارز این تعریف، پورشه 911 می باشد. خودرویی که توسط فردیناند الکساندر پورشه برای اولین بار در سال 1963 و بر اساس فولکس قورباقه ای (بیتل) معروف و با موتور تخت قرار گرفته در انتهای خودرو متولد شد و تاکنون نیز با وجود حفظ استایل معروف و یگانه خود، همچنان یکی از زیباترین و با کیفیت ترین خودروهای اسپرت دنیا محسوب می شود.
Porsche 911 celebrates 50th anniversary
حال بعد از نیم قرن، می توان تکامل تدریجی 911 را در موزه اشتوتگارت و در دورهمی پدربزرگها با نوه ها مشاهده کرد. از جدیدترین مدل توربوی 911 تا مدل کابریولت 1981 یا مدلهای GT1. در این موزه همچنین جشنی برای 50 سالگی 911 برپا می شود و کتابی نیز با نام 911×911 هم منتشر خواهد شد. یک 911 مدل 1967 نیز که پنج قاره جهان را پیموده تا مدلهای جدید کاررا را می توانید در این موزه مشاهده نمایید.
911 در ابتدا با نام 901 به فروش می رسید اما پس از تولید تنها 82 دستگاه و بعلت شکایت پژو بخاطر نامگذاری مشابه مدلهای این کارخانه، نام آن به 911 تغییر یافت. این اتومبیل در ابتدا تنها 6500 دلار قیمت داشت و موتور باکسر هوا خنک آن تنها 128 اسب بخار نیرو تولید می کرد. فری پورشه در توصیف 911 جمله معروفی دارد که می گوید تنها خودرویی که شما می توانید در صحرای آفریقا یا در مسابقات لمانز یا حتی ترافیک نیویورک برانید همین ورشه 911 است!
نظرات شما عزیزان: